Sunday, July 19, 2009

PEMENTASAN TEATER


Pada 18.07.2009 jam 09:07:48 malam saya menerima sms brirasa berkaitan pementasan teater 'Menuggu Kata Dari Tuhan', sebuah monodrama karya dan arahan Dinsman yang akan berlangsung di Dewan Kolej Universiti Insaniah, Alor Setar pada 19.07.2009 mulai jam 09:00 malam.
Pemainnya ialah Sabri Yunus dengan penataran muzik (biola) oleh Sani Sudin. Saya telah menghantar (forward) sms kepada beberapa orang kawan. Ruhie Isma balas sms saya dengan mengatakan dia wajib pergi. Saya juga menghubungi Hadi Maji kerana pada ketika itu (18.07.2009) di kaca televisyen sedang berlangsung teater berjudul 'ZALZALAH' karya dan arahan Erma Fatimah menerusi program Pilih Kasih. Judul yang sama lah naskhah karya Hadi Maji akan pentaskan sekitar tahun 1993. Beliau juga kata akan pergi menonton teater karya Dinsman itu. Kira-kira jam 04:00 petang 19.07.2009 saya menerima panggilan telefon daripada Abd Jalil Husain yang merupakan seorang penggiat teater dan sekarang bertugas sebagai jurulatih seni persembahan di UiTM Sg Petani, Merbok kata dia juga ingin pergi menonton. Pada hari yang sama, saya bertemu dengan Pengerusi Kreatif Utara Budaya Anak Seni (KUBAS), Rohizam Md Nor yang buat part time sebagai DJ di Pc Depot, Jalan Pegawai, Alor Setar. Dia memaklumkan perkara berkenaan melalui sms kepada ahli-ahli KUBAS.

Saya sejak lama dulu memang berminat dengan aktiviti persembahan pentas biarpun sedang menderita sakit telah pergi menyaksikan pementasan teater tersebut. Setiibanya di sana, hanya Puzi Hadi dan Zaidin Abadi saja yang kelihatan datang awal yakni sebelum pementasan bermula. Kemudian saya bersua dengan Ahkarim. Rakan-rakan yang lain tak nampak muka dan dalam hati saya berkata selepas ini kalau mereka bertanya tak payah jawablah. Bukan nak marah tapi tafsiran saya terhadap penerimaan khalayak lebih-lebih lagi penggiat dan peminat seni budaya sebenarnya tidak bersungguh-sungguh. Menariknya selepas pementasan, ada dialog dengan Dinsman, Sabri Yunus dan Sani Sudin yang agak menggalakkan dengan penyertaan para pelajar Kolej Universiti Insaniah. Mungkin selepas ini boleh dirancang 'sesuatu' dengan Kolej Universiti Insaniah. Barangkali Puzi Hadi dan Zaidin Abadi boleh mengaturnya. Saya pernah membayangkannya sebelum ini.

No comments: